26 oct. 2009

Vulturul şi dotările extra




 Când am ales poza de la profilul meu am căutat special una care să mă facă să râd nu doar prin imagine, ci şi prin ridicol. Şi am găsit întâi stema României. Nu aruncaţi cu ouă, România are simboluri frumoase, doar vulturul nostru este prea dotat. Eu îl asociez cu un Rambo omnipotent. Ba nu, cu un Chuck Norris vigilent şi supărat din colţul gurii..
Stema noastră a fost adoptată în anul 1992 în continuitatea celor anterioare, doar că acum s-a pus accent exclusiv pe vultur. El este înarmat cu o sabie, un sceptru, o cruce ortodoxă şi un scut pe care se regăsesc cele 5 regiuni istorice ale ţării noastre: Ţara Românească, Oltenia, Moldova, Transilvania şi Dobrogea. Oricum, sunt bucuroasă că s-a renunţat la coroană, căci altfel vulturul nostru ar fi fost prea măscărici..


Şi dacă v-aţi întrebat, că eu da, dacă mai sunt şi alţi viteji ca noi, ei bine, Polonia a fost prima care mi-a venit în minte, desigur. Spre deosebire de vulturul nostru, al lor a fost adoptat în anul 1295, este mai puţin "dotat", cu doar o coroană, gheare şi cioc aurii, şi are şi o legendă proprie:
Fondatorul Poloniei, Lech (de unde şi denumirea polonezilor în istoria românilor de leşi sau leahi) a zărit pe acel tărâm un cuib de vulturi albi. Exact când s-a uitat la pasăre, o rază de soare roşiatică i-a căzut pe umeri acesteia astfel încât Lech a văzut un vultur cu cioc şi gheare aurii şi în rest un alb perfect. A fost atât de încântat, încât a decis să se aşeze în acel loc şi să se folosească de emblema vulturului. A numit de asemenea locul Gniezdno (în prezent Gniezno, oraş în centrul ţării şi prima capitală oficială) din cuvântul polonez "gniazdo" (cuib).
După o perioadă de absenţă, coroana a revenit pe capul vulturului în 1989, după ce sistemul comunist a fost îndepărtat.
O versiune mai puţin romantică ar fi că emblema a fost adoptată de la Imperiul Roman (cum au făcut mai toate ţările europene).

 Până la urmă, oricât de hilară mi s-ar părea utilizarea vulturului ca simbol al unei ţări, totuşi nimic nu poate depăşi urâţenia stemelor altor două ţări europene la fel de "inspirate": Germania are un vultur plictisitor de simplu, iar Austria are cel mai grotesc vultur din câţi puteau folosi vreodată (încercaţi şi click pe poză pentru detalii!). Ăsta da Rambo :D




5 comentarii:

  1. Misto postul, mi-a placut, uitasem de stema asta, parca era pe cureaua de la costumul de pionieri, daca mai tin minte bine. Si habar n-aveam de stemele celelalte. In ce priveste vulturul austriei, e intr-adevar hidos. Probabil are rol de intimidare.

    RăspundețiȘtergere
  2. N-am prins pionieratul, dar acolo parca sa zic ca pe curea era totusi vechea stema comunista... Cat despre intimidare, heh, e asa de uraaaat ca ma umfla rasul :D

    RăspundețiȘtergere
  3. Coroana este elementul care lipseste de pe stema Romaniei. Dar se pare ca dvs efectiv nu aveti habar ce reprezinta acel element!, fiind "bucuroasa ca s-a renuntat la el".
    Coroana simbolizeaza INDEPENDENTA, SUVERANITATEA STATALA, cu alte cuvinte este acel element care certifica faptul ca Romania ar fi un stat suveran...daca ar exista coroana pe capul acvilei...
    Cum cineva s-a gandit ca ar fi mai bine fara...da-o-ncolo de suveranitate!, sau din motive ce tin de cripto-comunism (s-au gandit ca aduce prea mult cu coroana regala!), noi practic nu mai avem simbolul suveranitatii pe stema.

    RăspundețiȘtergere
  4. Chiar daca te gandesti,am fi cumva legati de Germania,avand vulturul plus ca zvastica lor s-a gasit la noi in Romania,prima data si sunt mai vechi simbolurile.

    RăspundețiȘtergere